zitting maandag 23 november 2020

Op de gemeenteraad van november werden enkele sexy en minder sexy dossiers besproken. Onder sexy zie ik dan bijvoorbeeld de komst van het nieuwe circulatieplan voor centrum Zwevegem, dat de fietser centraal zal zetten. Onder minder sexy vallen statutenwijzigingen. Dit is natuurlijk persoonlijke smaak. Wil je het volledige verslag beluisteren of bekijken kan dat via de site van onze gemeente. Vind je het niet meteen? Vraag dan de weg aan uw favoriete raadsleden. 

 

OR (OCMW-Raad)

1 - GOED - Aanpassing MJP 2020-2025 (boekjaar 2020-1) lokaal Bestuur Zwevegem - luik OCMW.
Voor het luik “OCMW” keuren wij de aanpassingen goed omdat er geen bijkomende zware investeringen worden aangekondigd. Voor het luik GR onthouden we ons. Graag verwijs ik u daarvoor naar punt zes van de GR.

2 - GOED - Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst leer- en coachingstraject taalbeleid, tussen Lokaal Bestuur Zwevegem en het Agentschap Integratie en Inburgering.
3 - GOED - TMVS - Goedkeuring statutenwijziging en agenda buitengewone algemene vergadering van TMVS op 8 december 2020.
4 - GOED - Goedkeuring koopkrachtverhoging personeel. 

 

GR (Gemeenteraad)

1 - Kennisname verslagen adviesraden. (Lokaal Overleg Kinderopvang - NZ adviesraad - Gezins en welzijnsraad)
2 - ONTHOUDEN - Advies jaarrekening 2019 van de kerkfabrieken ressorterend onder het centraal kerkbestuur Zwevegem.
Dit budget werd goedgekeurd toen wij nog niet in de GR zaten. 

3 - ONTHOUDEN - Goedkeuring budgetwijziging 2020 en budgetten 2021 van de kerkfabrieken ressorterend onder het centraal kerkbestuur van Zwevegem.
De exploitatiekosten dalen door gevolg van de pandemie. We verwittigen het bestuur dat deze trend dus wel nog een tijdje zal aanhouden.
Er werd 25.000 euro voorzien voor het herinrichten van de kelder van de Sint-Amanduskerk, maar blijkbaar ziet de kerkfabriek de werken niet doenbaar voor die som. Is het daarom dat er nu dan nog eens 25.000 euro wordt voorzien?
De kostprijs voor het herstel van de goten van Sint-Amand zou 10.000 euro zijn, maar die kost wordt voor dit jaar niet begroot. Zal dit dan voor volgend jaar zijn?
Voor 6 van de 7 kerkfabrieken wordt er voor elk 6.500 euro voorzien voor beveiliging tegen brand en diefstal. Drie jaar geleden werd er voor alle 7 de kerkfabrieken al eens onder dezelfde noemer een kost gemaakt van 5.000 euro per kerk. Waarom opnieuw deze kost?
Naast dit alles wachten wij al een hele tijd op een kerkplan. Dat kerkplan zou er komen om nevenactiviteiten te regelen voor de kerken. We blijven op onze honger zitten. 

4 - GOED - Goedkeuring budget 2021 vzw Transfo Zwevegem.
5 - GOED - Aanpassing MJP 2020-2025 (boekjaar 2020-1) AGB Zwevegem.
6 - ONTHOUDEN - Aanpassing MJP 2020-2025 (boekjaar 2020-1) lokaal bestuur Zwevegem luik gemeente.

We stellen ons een hoop vragen bij deze aanpassingen. Momenteel is er een schuldenlast van 39 miljoen euro voor onze gemeente. Deze zal tegen 2025 oplopen tot 55 miljoen. Dit zijn een hoop schulden. Het valt ook niet echt duidelijk uit te rekenen hoe er aan de totale 55 miljoen wordt gekomen.
Er is een stijging van oninbare vorderingen. Hoe zal hier tegemoet aan worden gekomen?
We zien dat er waarschijnlijk een uitspraak is in een aanslepende rechtzaak met de brandweer. Zullen wij hier in de toekomst geld uit ontvangen?
Verder zien we ook dat er een rooilijnplan in uitvoering is. We vragen ons af voor welke straat dit zal zijn.
We lezen ook dat er personeelskosten in rekening worden gebracht aangaande verkeerssignalisatie. We vragen ons af wat het plan hierbij is.
Er vallen 1,27 miljoen euro inkomsten weg uit het DIFTAR recyclagepark. Hoe is dit mogelijk? De gemeente zou hier toch nog altijd inkomsten moeten voor ontvangen?
Het zwembad Lago krijgt over de komende twee jaar samen steun voor 1,1 miljoen euro. We snappen dat er steun nodig is voor Lago door de lange coronasluiting. We willen daarentegen wel inzicht krijgen in de overeenkomsten die gemaakt werden tussen S&R en Kortrijk. Was er al niet een soort overeenkomst gemaakt over uitstel van betaling?
Er is 250.000 euro nodig voor nieuwe ramen en een herinrichting van de benedenverdieping van het gemeentepunt. Wat moeten we ons hierbij voorstellen? Hoe komt het dat ramen van een recent gerenoveerd gebouw al aan vervanging toe zijn?
We zien dat de “herinrichtingen fase 2 en 3 van de Kortrijkstraat” wordt verschoven naar de volgende legislatuur. Wat is hiervoor de motivatie?
Er wordt flink wat geld voorzien voor het installeren van flitscamera’s en trajectcontrole. Hoe zullen die worden ingezet? Is dit een taak voor de lokale politie?

7 - GOED - Aanpassing MJP 2020-2025 (boekjaar 2020-1) lokaal bestuur Zwevegem luik OCMW.
8 - GOED - Goedkeuring regionale ruimtelijke energiestrategie en SECAP.
Yves deed hier een zeer uitgebreide tussenkomst en vraagstelling. Dit is eigenlijk voer voor een raadscommissie, ondanks de summiere toelichting.
We hebben met de gemeente wel een aantal goede ambities, maar schieten over de hele lijn tekort. We hadden verwacht dat Zwevegem zich voor meer acties rond klimaat zou ingeschreven hebben. Desondanks keuren we dit agendapunt goed. 

9 - GOED - Goedkeuring Partnership Agreement Leiedal Resourced op Transfosite te Zwevegem.
Op de GR van 25 november werd het volgende meegedeeld. “De raad van bestuur van Leiedal op 22 november 2019 een beslissing zou nemen over de inhoudelijke en financiële engagementen van Leiedal binnen dit project.
Het voorstel sluit aan bij de doelstellingen van het beleidsplan van Leiedal namelijk ontwikkeling van klimaatneutrale regio. Van de gemeente wordt geen directe financiële inbreng verwacht. Inbreng zal in natura gebeuren (ter beschikking stellen van gebouwen en opstalrecht).”
Dus stellen we ons de vraag of deze financiële vrijwaring voor het Zwevegems gemeentebudget wordt weerhouden.
Het zou handig zijn om hier een overzicht te krijgen van wie welke kosten op zich zal nemen.

10 - GOED - Goedkeuring parkeer- en circulatieplan en fietszone centrum Zwevegem.
We waren uiteraard aangenaam verrast met dit ambitieuze plan waar de zwakke weggebruiker centraal wordt gezet. We hebben de lijst van inspraakreacties voor het participatietraject nog eens bekeken. Daar hebben we vastgesteld dat de inzending van Groen niet werd opgenomen. De punten van de fracties Lijst Burgemeester en Zwevegem Vooruit stonden dan wel weer in de lijst. Indien het antwoord hierop is dat onze bemerkingen te laat zouden zijn toegekomen en dat dit document al werd gemaakt, vragen wij dan toch om onze punten toe te voegen aangezien dit nu een openbaar document is.
Nogmaals willen we hier meedelen dat we blij zijn met de aanpak van het centrum. Op deze manier worden een pak van onze speerpunten gerealiseerd. We hopen dat we nu op hetzelfde elan verder kunnen gaan voor de deelgemeenten. Graag hadden wij hier een timing voor gekregen. 

11 - GOED - Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst leer- en coachingstraject taalbeleid, tussen Lokaal Bestuur Zwevegem en het Agentschap Integratie en Inburgering.
12 - GOED - Goedkeuring ontwerpakte inzake kosteloze overdracht van een strook grond, gelegen Vierkeerstraat te Heestert, door de bvba SCARABE aan de gemeente Zwevegem, met het oog op de inlijving in het openbaar domein.
13 - GOED - Leiedal - bevestiging vertegenwoordiging en goedkeuring agenda en houding van de
vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van de intercommunale Leiedal op 10 december 2020.
14 - GOED - Gaselwest - Goedkeuring statutenwijziging en agenda buitengewone algemene vergadering van Gaselwest op 15 december 2020.
15 - GOED - Psilon - Goedkeuring agenda voor de buitengewone algemene vergadering van Psilon op 15 december 2020.
16 - GOED - TMVS - Goedkeuring statutenwijziging en agenda buitengewone algemene vergadering van TMVS op 8 december 2020.
17 - GOED - IMOG - Goedkeuring agenda voor de buitengewone algemene vergadering van de intercommunale IMOG op 15 december 2020.
18 - GOED - Goedkeuring koopkrachtverhoging personeel. 

 

Varia

  • Eddy brengt een belangrijk punt naar voor die besproken werd in het schepencollege. Er is namelijk door het college een gunstig advies gegeven om op een hoog gelegen terrein van de Imog site nieuwe industriële activiteiten te starten. Een voorwaarde aan dit gunstig advies is wel dat er een omleidingsweg komt.
    Niet tegenstaand zal er met deze activiteit opnieuw een impact komen op de omgeving, terwijl dit nu al een schandvlek in het landschap is.
    Er moet opnieuw gecontroleerd worden op geurhinder en dit keer hopelijk niet opnieuw door Imog zelf. Ook moet er onderzocht worden of er niet weer meer zwaar verkeer door centrum Moen zal bijkomen. Er wordt soms gecounterd dat er amper reactie komt van de burgers, maar er is dan ook sprake van een moeheid om te bezwaren.
    Dit lijkt een zaak die zeker langs de milieu- en natuurrraad moet passeren.
    Eddy’s punt was duidelijk en met de juiste cijfers en argumenten gestaafd. De burgemeester was op voorhand op de hoogte van de komst van deze vragen maar heeft op de zitting geen antwoord willen geven. Een zaak om zeker in de gaten te houden dus. 

 

We hadden nog twee variapunten voorbereid. De rek leek uit de raad en het was al laat. De burgemeester weigerde ook al om te antwoorden op onze eerste varia. We vonden het voor iedereen beter om de vragen dan maar schriftelijk door te geven.
Dit was het dan voor november vanuit ons kot. Hopelijk had u er wat aan, trouwe lezer. 

 

Brecht