Beschadigd wegdek in de Sluislaan zorgt voor ophef in de gemeenteraad

16 Juli 2025

Beschadigd wegdek in de Sluislaan zorgt voor ophef in de gemeenteraad

De situatie is zo gevaarlijk dat zelfs hulpdiensten riskeren om bij hogere snelheid van het wegdek te worden gekatapulteerd.

In de varia van de gemeenteraad van juli 2025 haalde raadslid Yves De Bosscher de erbarmelijke staat van de Sluislaan in Moen aan. De Sluislaan loopt bovenop de vaarttalud, kant Keiberg en wordt druk bereden door licht en zwaar verkeer. Ook fietsers komen er nog, hoewel dit ten stelligste af te raden en verboden is. Voor de fietsers is er langs het kanaal een jaagpad.

Er zijn over het hele traject enorm grote putten waar menig voertuig reeds beschadiging aan over hield. Ook hulpdiensten die van deze weg gebruik moeten maken (zoals recent nog werd vastgesteld) riskeren om bij hogere snelheid van het wegdek te worden gekatapulteerd. Een bord met de vermelding ‘wegdek in slechte staat’ bij het begin en einde van het traject is niet voldoende als aanduiding. Het ontslaat de gemeente zeker niet van haar verantwoordelijkheid om gevaarlijke situaties op te lossen. Schepen van mobiliteit Raf Deprez gaf de problematiek toe en ook de burgemeester, frequent gebruiker, kon alleen maar bevestigend knikken. Schepen Deprez vroeg zich luidop af hoe ze dit nu moesten oplossen. "Een structurele oplossing zou (te) veel geld kosten", gaf hij mee.

Daarop vroeg raadslid De Bosscher naar de stand van zaken van de Omleidingsweg. Hij vreest dat die er binnen de eerste vijf jaar niet komt. De burgemeester gaf enige duiding bij een gesprek dat zij recent had samen met schepen voor omgeving Wim Monteyne en de dossierbeheerder van het departement omgeving van het Vlaams Gewest. Uit hun gesprek bleek duidelijk dat de omleidingsweg* niet voor de eerste vijf jaar zal zijn. Ook in het zeer recent gepubliceerde GIP (gewestelijk investeringsprogramma; het overzicht van waarin de Vlaamse regering in de komende legislatuur wil investeren) dat we konden inkijken is er géén cent voorzien voor de omleidingsweg.

De burgemeester gaf nog mee dat er geen weg onder, door of over het natuurgebied mogelijk is, op het einde van Kraaibosstraat, naar de zwarte brug toe. Een ondergrondse weg zou te belastend zijn voor het wortelstelsel van de bestaande bomen, een weg dwars door het gebied is vanzelfsprekend de meest invasieve en een weg over zou, dixit de burgemeester die de dossierbeheerder van het Vlaams gewest citeerde “storend zijn voor de vogels”.

Wij willen toch even rechtzetten dat daarmee het dossier wordt gebanaliseerd. Het is uiteraard niet omwille van aanwezigheid van vogels dat het dossier blokt zit, maar wel omwille van het verkeer zelf met zijn stikstof-uitstoot, die voor problemen in het Habitatgebied zorgt.

Wij vinden dat er druk moet worden gezet op het dossier “omleidingsweg” (er zijn wel degelijk nog, weliswaar lastige, pistes) ofwel moet er deftig worden gewerkt aan de Sluislaan. We zijn vertrokken voor nog jaren verkeer over deze weg om zo de kernen van Moen en Heestert te blijven ontlasten. Telkens te kleine pleisters op de wonden leggen zou op lange termijn evenveel geld kosten als een duurzame aanpak.

*De omleidingsweg is een al-oud dossier (> 30 jaar) in de Zwevegemse politiek, dat in de vorige legislatuur werd overgeheveld naar Vlaams niveau, wegens een impasse. De uiteindelijke oplossing die Vlaanderen voor ogen heeft is tevens quasi gelijk aan het voorstel dat Groen voor ogen had bij aanvang van de vorige legislatuur, in 2019. Door de komst van de omleidingsweg zou dit stuk van de Sluislaan kunnen worden gesupprimeerd voor gemotoriseerd verkeer en kan dit stuk weg in het natuurgebied van de Vaarttaluds kunnen meegenomen worden.